меню

духовно-моральне виховання через музику




Особлива роль в духовно - моральному вихованні дитини належить музиці. З цим мистецтвом діти стикаються від народження. Важко розмежувати духовне і морально - естетичне виховання або розвиток дошкільнят, так як, залучаючи дітей до шедеврів світового мистецтва, знайомлячи їх з творами великих композиторів ми впливаємо на духовний, внутрішній світ дитини через його емоції і переживання.
Формування духовності нерозривно пов'язане з морально-естетичним, патріотичним вихованням, знайомством і вивченням народних традицій і звичаїв свого народу.
«Музика об'єднує моральну, емоційну і естетичну сфери людини. Музика - це мова почуттів». (Василь Олександрович Сухомлинський)
Музичне виховання є одним із засобів формування особистості дитини. Чим раніше дитина отримає можливість познайомитися з класичною і народною музикою, тим більш успішним стане його загальне духовно-моральний розвиток. У дитячому садку, починаючи з раннього віку, дитина слухає і підспівує потішки, колискові, народні примовки. Наслідуючи вихователю, відтворює звуки на шумових інструментах: брязкальця, бубні, дзвонику, барабані. Але дати знання, розвинути навички та вміння - не самоціль, набагато важливіше пробудити інтерес дітей до пізнання. 
Дуже важливий при цьому підбір музичного матеріалу. Матеріалу, який би відповідав віку дітей і викликав живий пізнавальний інтерес і бажання співати, слухати і виконувати ігрові дії.
Для реалізації завдань по духовно-моральному вихованню дошкільнят необхідний комплексний підхід, який здійснюється на заняттях, у грі, на прогулянці, на святах і розвагах.
Музична діяльність стикається з усіма освітніми областями, і структура музичних занять сприяє багатогранному сприйняттю музичного мистецтва. Різні види музичної діяльності (музично - ритмічні рухи, слухання, спів, гра на дитячих музичних інструментах, музичні рухливі ігри, театралізація) дозволяють дитині у всій повноті стикнутися зі світом музики.
Головне, що повинен робити педагог, - навчити дивитися і бачити, слухати і чути, розвивати увагу, вміння висловлювати своє ставлення до творів мистецтва. Музика не може прямо «перенести» моральність в душу людини, вона може через емоції і почуття, лише розбудити моральні сили, які генетично закладені в кожному з нас.
Цьому сприяє навички слухання музики. Музика розвиває здатність відчувати, мислити, узагальнювати, міркувати, розвиває уяву. Музика оточує дитину повсюдно, тому він відчуває її фізіологічний і психічний вплив. Багаторазове сприйняття музичних творів допомагає дитині виявити для себе важливі почуття і настрої, виражені в музичних образах. Під впливом властивостей музичного звуку дитина розширює свій морально чуттєвий досвід новими переживаннями. Переживаючи зміст музики, дитина стає більш чуйною на різні емоції, і це дозволяє йому тонше відчувати чужий біль, чужі проблеми. У чому і проявляється виховне значення музики. На музичних заняттях слід вчити дітей висловлювати свої почуття і розповідати про них.
Адже духовно-моральне виховання і полягає в тому, щоб через музику, розвинути здатність переживати чужі радощі й прикрощі, виробити своє ставлення до життя на основі загальнолюдських вічних духовних цінностей, таких, як: любов, краса, добро, сила духу, цінність життя.
Основний і найулюбленіший вид діяльності дошкільнят це гра. Саме вона приносити малюкам величезну радість. Музичні ігри, будучи одним з видів музичної діяльності, так само, формують і розвивають духовні якості дитини. Діти із задоволенням грають в ці ігри на святах, розвагах і на прогулянках.
Організовуючи свята і розваги, ми одночасно вчимо і виховуємо в наших дітях моральні, патріотичні і культурні якості. Діти завжди чекають в садочку новорічних, Різдвяних свят, свята Масляної, Великодня. Залучаючи дітей до музичної спадщини свого народу, ми виховуємо в них почуття патріотизму.
Сюжетно-рольові ігри, театралізація казок, інсценування пісень допомагають дитині проявити свої творчі здібності або просто висловити свій внутрішній стан і емоції.
Пісня відкриває перед дитиною красу світу. Слухаючи музику природи, яка є ключем до розуміння і переживання краси мелодії, діти емоційно готуються до хорового співу. Важливо домогтися того, щоб вони розрізняли, в навколишньому їх природі, звуки співзвучні пісні, яку виконуватимуть.
І, тим не менш, головне не тільки виховати окремий талант або розвинути його виконавські якості, а в тому, щоб діти полюбили музику, і вона стала для них духовною потребою і необхідністю.
Музика - впливовий засіб у формуванні духовно - творчої особистості. Вона завжди була самим чудодійним, тонким засобом залучення до добра, краси, людяності.
Але виховати дитину морально з високими духовними якостями неможливо без тісної спільної роботи з сім'єю. Тут важлива роз'яснювальна робота з батьками про роль музики в житті дитини, вплив на її моральне, психічне і фізичне здоров'я.
Долучаючись до музичної спадщини, дитина пізнає еталони краси і моралі, занурюється в цінний духовний досвід багатьох поколінь. Музичне мистецтво це велика сила, що впливає на розум і душу дитини.
"Музика, подібно дощу, крапля за краплею, просочується в серце і оживляє його"
Р.Роллан

Немає коментарів:

Дописати коментар