Морально-духовне виховання дітей
Морально-духовне
виховання дітей є одним з ключових завдань, як батьків, так і суспільства в
цілому. Діти чутливі до того, що
відбувається в суспільстві. І найбільша небезпека криється не в розвалі
економіки або зміні політичної системи, а в поступовому руйнуванні особистості.
Спотворенню уявлення
громадянськості, доброти, великодушності, милосердя, справедливості і
патріотизму сприяє домінуюче в суспільстві уявлення про те, що матеріальні
цінності важливіші духовних і моральних. Це пов`язано з вольовою, емоційною та
духовною незрілістю дітей, а також руйнуванням і знеціненням інституту сім`ї.
Сукупність цих факторів обумовлює різко зрослий рівень дитячої злочинності і
жорстокості по відношенню не тільки до однолітків, але і до дорослих людей.
Важливість морально-духовного виховання дітей
Основні загальнолюдські
цінності і уявлення про добро і щастя закладаються в ранньому дитинстві. Саме
батьки повинні навчити своїх дітей радіти життю, дружити і вміти стійко
переносити труднощі.
Морально-духовне
виховання в ДНЗ має стати наступником сімейного виховання. У колективі набагато
простіше навчитися розуміти інших людей, проявляти чуйність, співчуття і
підтримку. Моральні та духовні цінності не обмежуються відносинами між людьми в
суспільстві і охоплюють досить широкий спектр понять, що включає ставлення до праці,
природи, країні, власного здоров`я.
Під впливом
навчання і виховання, спрямованого на розвиток морально-духовної сфери
особистості, відбувається мотивація дитини до подальшого пізнання себе,
дослідженню своїх нахилів і можливостей.
Морально-духовне
виховання повинно включати формування у дитини:
морального переконання - здібності
до розрізнення добра і зла, почуття обов`язку і справедливості;
моральних почуттів - совісті,
добросердя, любові, віри;
моральних звичок і навичок
поведінки - толерантності, усвідомленості психічних процесів і станів;
моральної позиції - громадянськості,
патріотизму, відповідальності, дисциплінованості.
Метою морально-духовного
виховання в ДНЗ є соціально-педагогічна підтримка в становленні та розвитку
відповідальної, високоморальної, ініціативної і творчої людини з активною
життєвою позицією.
Для виховання
необхідних якостей зазвичай в дошкільних установах розробляються навчальні
програми з урахуванням віку дітей, регіону проживання та фізичних особливостей.
Як правило,
програма морально-духовного виховання дошкільнят включає в себе три напрямки:
Самопізнання "Пізнай
себе";
Вивчення відносин між людьми
"Пізнай інших";
Вивчення законів навколишнього
світу "Пізнай навколишній світ".
Напрямок
програми самопізнання має передбачати виховання доброзичливості, співчуття,
інтересу до осмислення і розуміння самих себе, виробленню вміння висловлювати
свої почуття і емоції, аналізувати особисті риси характеру.
Як правило, ця
робота проводиться за допомогою ігрової діяльності, яку діти розуміють
найкраще. Отримані від вихователя завдання повинні розвивати наявні у дитини
уявлення про себе та оточуючих його людей, вчити необхідності проявляти
чуйність, співчуття і підтримку.
Більш повний
розвиток комунікативних навичок закладено в другому напрямку програми
морально-духовного виховання в ДНЗ -"Пізнай інших". Виховна робота
повинна охоплювати розвиток уміння спілкуватися - розуміти, сперечатися,
слухати співрозмовника, адекватно оцінювати себе й інших, взаємодіяти з іншими
людьми. Основною метою є не тільки виховання адекватної, сміливої, впевненої в
собі і доброзичливої людини, а й соціально активної. Методичні прийоми повинні
бути спрямовані на спільний пошук шляхів вирішення виникаючих проблем,
формування вміння дітей прощати, коректно реагувати на негідну поведінки інших,
проявляти поблажливість, терпимість і благородство.
Напрямок
"Пізнай навколишній світ" спрямована на формування орієнтації
дошкільнят на морально-духовні цінності, виховання поваги до прав і свобод
людини. Також дітей необхідно виховувати в повазі до культурно-історичних,
соціальних і духовних традицій свого села, міста і країни. Дуже важливо навчити
дітей доброти, щедрості душі, впевненості в собі, вмінню насолоджуватися
навколишнім світом. Робота по морально-духовному вихованню дошкільнят має бути
продовжена в школі, де на основі отриманих знань та навичок відбувається
формування повноцінної особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар