меню

Морально-духовне виховання дітей
        
Морально-духовне виховання дітей є одним з ключових завдань, як батьків, так і суспільства в цілому.   Діти чутливі до того, що відбувається в суспільстві. І найбільша небезпека криється не в розвалі економіки або зміні політичної системи, а в поступовому руйнуванні особистості.
Спотворенню уявлення громадянськості, доброти, великодушності, милосердя, справедливості і патріотизму сприяє домінуюче в суспільстві уявлення про те, що матеріальні цінності важливіші духовних і моральних. Це пов`язано з вольовою, емоційною та духовною незрілістю дітей, а також руйнуванням і знеціненням інституту сім`ї. Сукупність цих факторів обумовлює різко зрослий рівень дитячої злочинності і жорстокості по відношенню не тільки до однолітків, але і до дорослих людей.

Важливість морально-духовного виховання дітей

Основні загальнолюдські цінності і уявлення про добро і щастя закладаються в ранньому дитинстві. Саме батьки повинні навчити своїх дітей радіти життю, дружити і вміти стійко переносити труднощі.
Морально-духовне виховання в ДНЗ має стати наступником сімейного виховання. У колективі набагато простіше навчитися розуміти інших людей, проявляти чуйність, співчуття і підтримку. Моральні та духовні цінності не обмежуються відносинами між людьми в суспільстві і охоплюють досить широкий спектр понять, що включає ставлення до праці, природи, країні, власного здоров`я.
Під впливом навчання і виховання, спрямованого на розвиток морально-духовної сфери особистості, відбувається мотивація дитини до подальшого пізнання себе, дослідженню своїх нахилів і можливостей.
Морально-духовне виховання повинно включати формування у дитини:
морального переконання - здібності до розрізнення добра і зла, почуття обов`язку і справедливості;
моральних почуттів - совісті, добросердя, любові, віри;
моральних звичок і навичок поведінки - толерантності, усвідомленості психічних процесів і станів;
моральної позиції - громадянськості, патріотизму, відповідальності, дисциплінованості.
Метою морально-духовного виховання в ДНЗ є соціально-педагогічна підтримка в становленні та розвитку відповідальної, високоморальної, ініціативної і творчої людини з активною життєвою позицією.
Для виховання необхідних якостей зазвичай в дошкільних установах розробляються навчальні програми з урахуванням віку дітей, регіону проживання та фізичних особливостей.
Як правило, програма морально-духовного виховання дошкільнят включає в себе три напрямки:
Самопізнання "Пізнай себе";
Вивчення відносин між людьми "Пізнай інших";
Вивчення законів навколишнього світу "Пізнай навколишній світ".
Напрямок програми самопізнання має передбачати виховання доброзичливості, співчуття, інтересу до осмислення і розуміння самих себе, виробленню вміння висловлювати свої почуття і емоції, аналізувати особисті риси характеру.
Як правило, ця робота проводиться за допомогою ігрової діяльності, яку діти розуміють найкраще. Отримані від вихователя завдання повинні розвивати наявні у дитини уявлення про себе та оточуючих його людей, вчити необхідності проявляти чуйність, співчуття і підтримку.
Більш повний розвиток комунікативних навичок закладено в другому напрямку програми морально-духовного виховання в ДНЗ -"Пізнай інших". Виховна робота повинна охоплювати розвиток уміння спілкуватися - розуміти, сперечатися, слухати співрозмовника, адекватно оцінювати себе й інших, взаємодіяти з іншими людьми. Основною метою є не тільки виховання адекватної, сміливої, впевненої в собі і доброзичливої людини, а й соціально активної. Методичні прийоми повинні бути спрямовані на спільний пошук шляхів вирішення виникаючих проблем, формування вміння дітей прощати, коректно реагувати на негідну поведінки інших, проявляти поблажливість, терпимість і благородство.
Напрямок "Пізнай навколишній світ" спрямована на формування орієнтації дошкільнят на морально-духовні цінності, виховання поваги до прав і свобод людини. Також дітей необхідно виховувати в повазі до культурно-історичних, соціальних і духовних традицій свого села, міста і країни. Дуже важливо навчити дітей доброти, щедрості душі, впевненості в собі, вмінню насолоджуватися навколишнім світом. Робота по морально-духовному вихованню дошкільнят має бути продовжена в школі, де на основі отриманих знань та навичок відбувається формування повноцінної особистості.


Немає коментарів:

Дописати коментар