меню

Батьківські збори «Моральне виховання дошкільника в родині та дитячому садку» (старший вік)

Попередня робота: Напередодні заздалегідь проводиться анкетування батьків та дітей. Відповіді проаналізовуються .
Питання для дітей:
1.     Якою ти хочеш бути людиною?
2.     Ким ти хочеш бути?
3.     Що потрібно, щоб удома у вас було всім добре?
4.     Без чого не можна прожити людині?
5.     Якби ти знайшов скарб, щоб ти зробив?
6.     Якби в тебе була чарівна паличка, щоб ти зробив?
Питання для дорослих:
1.      Які моральні якості намагаєтеся виховати у своїх дітей?
2.      Які книги про моральне виховання Ви прочитали дітям?
3.      Які питання морального виховання Вас цікавлять?
4.      Які моральні норми, на Вашу думку, старший дошкільник повинен засвоїти?
5.      Як навчаєте свою дитину правил моральної поведінки?
6.      Які завдання морального виховання дітей старшого дошкільного віку вважаєте основними?
7.      Чи піддаються діти Вашому виховному впливу?
8.      Якої допомоги потребуєте у моральному вихованні своєї дитини?
-  Батькам роздаються буклети  «Моральне виховання дітей дошкільного віку» (зразок буклету додається в додатку)
- Підготувати дитячий виступ для батьків. Інсценізація віршика І. С. Панасюк «Я не подумав про інших» (текст вірша додається)

Вступне слово вихователя. 
Сімя – перша школа людських взаємин, де діти з ранніх років засвоюють систему моральних цінностей, норм поведінки, культурні традиції народу.
         Виховуючи дитину, і вихователі, і батьки сподіваються виростити з неї гідну людину. Кожен батько хоче пишатися своєю дитиною, прагне, аби вона виросла творцем. К.Д. Ушинський відзначав: «Ніщо: ні слова, ні думки, ні навіть вчинки наші – не виражають так ясно і чітко нас самих і наше ставлення до світу, як наші відчуття. У них відтворено характер не окремої думки,  не окремого рішення, а всього змісту нашої душі»
          Моральне виховання – це складний педагогічний процес, в основі якого лежить розвиток почуттів. У дошкільному віці дитина починає керуватися в своїй поведінці моральними нормами. У неї формуються моральні уявлення та оцінки. Переживання гордощів вперше виникають у дитини внаслідок прямої оцінки дорослого, а потім і без неї. Поступово формується потреба гордитися  певними якостями, зберігати позитивну оцінку дорослих і тим самим задовольняти своє самолюбство.
         Вихованню моральних почуттів в історії педагогіки завжди приділялась велика увага, адже виховання у дитини громадянина своєї Батьківщини невід’ємне від розвитку у ній гуманних почуттів: доброти, справедливості, здатності протистояти неправді й жорстокості. Дуже важливо з малих років вчити дитину розрізняти власні бажання та інтереси інших. Той, хто заради своїх бажань відкидає убік закони совісті й справедливості, ніколи не стане справжньою людиною і громадянином.

Так вважав В.О. Сухомлинський. Mopaльні  почуття розвиваються в дітей у процесі взаємин  з дорослими й однолітками, але головну роль у цьому відіграє  все-таки родина.
•        Ознайомлення присутніх  батьків з результатами анкетування, порівняння підсумків опитування за діаграмою, в якій відбиті пріоритетні цінності батьків і дітей.

Тестування батьків «Мій стиль виховання в родині»
Із трьох відповідей за кожним питанням оберіть ту, яка більше відповідає Вашому звичному батьківському поводженню.
1.     Дитина вередує за столом, відмовляється їсти те, що завжди їла. Ви:
А) даєте дитині іншу страву;
Б) дозволяєте вийте з-за столу;
В) не випускаєте з-за столу, доки вона все не зїсть.
2. Ваша дитина повернувшись із прогулянки, розплакалася, з’ясувавши, що втратила у дворі свою улюблену іграшку. Ви:
         А) підете у двір і пошукаєте іграшку;
         Б) посумуєте разом з дитиною про її втрату;
         В) заспокоїте дитину словами: «Не варто сумувати через дрібниці».
3. Ваша дитина дивиться телевізор замість того, щоб виконувати отримане у дошкільному закладі завдання. Ви:
         А) без слів вимкнете телевізор;
         Б) запитаєте, що необхідно дитині, щоб почати робити завдання;
         В) присоромите дитину за незібраність.
         4. Ваша дитина залишила всі іграшки на підлозі, не побажавши їх зібрати. Ви:
         А) заберете частину іграшок у недоступне для дитини місце: «нехай посумує без них»;
         Б) запропонуєте допомогу у прибиранні;
         В) дитина буде покарана позбавленням іграшок.
         5. Ви прийшли за дитиною до дитячого садка, очікуючи, що вона швидко одягнеться, і Ви встигнете зайти до аптеки. Але вона постійно відволікається «тягне» час. Ви:
         А) гримаєте на дитину, показуючи своє невдоволення її  поведінкою;       
         Б) говорите дитині, що коли вона так поводиться ви починаєте нервувати, сприймаючи це як байдужість з її боку до ваших турбот;
         В) намагаєтеся самі швидше одягти дитину, відволікаючи її від витівок, не забуваючи при цьому присоромити, щоб у неї пробуджувалась совість.
Підрахуйте, яких відповідей у вас більше -  А, Б, В.  Під кожною буквою прочитайте резюме. «А» - тип авторитарного стилю, обмаль довіри дитині і неналежне врахування її потреб. «Б» - стиль виховання, за якого визнається право людини на особистий досвід і помилки, акцент – навчити її відповідати за себе та свої вчинки. «В» - стиль виховання без особливих спроб зрозуміти дитину, основні методи – осуд і покарання.

Тренінг «Ситуація та дія» Учасникам пропонується обговорити кілька педагогічних ситуацій, розвязати їх.
Ситуація 1. В автобусі одне місце біля вікна займає хлопчик, поруч із ним сидить батько. На зупинці входить жінка. Сісти нікуди, і вона зупиняється біля батька з сином.
Питання:
1.     Як далі буде розвиватися ситуація?
2.     Хто має поступитися місцем?
3.     Як ви навчаєте своїх дітей правил поведінки в транспорті?
Ситуація 2 У родині встановлюють новорічну ялинку. Хлопчику Ігореві дуже хотілося разом із старшими прикрашати ялинку. Хлопчик упустив гарну дорогу кулю і розбив. Мати почала гримати на сина, а він стояв, опустивши голову і плакав. Старша сестричка заступилася за брата: «Мамо, хіба можна через якусь іграшку так лаяти Ігоря?»
-         Не твоя справа, своїх будеш виховувати – тоді зрозумієш! – перервала вона дочку й відправила сина в іншу кімнату.
Питання:
1.     Якої педагогічної помилки припустилася мама?
2.     Як змінити ситуацію, виправити поведінку матері?
3.     Як би ви вчинили у такому випадку?
Ситуація 3 У дитинстві Люда дуже любила гратися з батьком. Їй завжди було весело з ним. Як тільки батько приходив з роботи, Люда весело кричала: - Ой, як добре! Виходить, ми зараз підемо грати. Одного разу батько прийшов з роботи стомлений. При зустрічі батько зненацька сказав: - Сьогодні не підемо, я погано  почуваюся.
-         Ні підемо, все одно підемо! – кричала дівчинка
-         Донечко, почекай, дай твою руку! – раптово попросив тато.
-         Чуєш, як сильно стукає серце? Якщо ми підемо грати, воно може не витримати, і тоді в тебе не буде тата.
Донька злякано подивилася на батька, взяла його руку й повела до дивана:
-         Лягай, татусю, і тихенько лежи, я пограюся сьогодні сама.
Питання:
1.     Яким чином у процесі спілкування батько впливав на доньку?
2.     Які почуття виникли в Люди?
3.     Як ви вчите своїх дітей проявляти до вас і оточуючих почуття жалю?
Після обговорення ситуацій підбивається підсумок, якими ж повинні бути моральні відносини в родині.
         Головне  в сімї – це:
- любов і взаємоповага;
- взаєморозуміння та взаємодопомога;
- цінність й особиста значущість кожного члена родини;
- участь кожного члена родини в її житті – праця, відпочинок, навчання;
- справедливий розподіл матеріальних і моральних благ між дорослими й дітьми.
         Виступ вихователя з поясненням: як у дитячому садку відбувається моральне виховання, як дітям прищеплюють любов і повагу до близьких (родини), однолітків, вихователя.
         Прослуховування магнітофонного запису «Відповідь дітей на запитання»
-         Які слова ввічливості ви знаєте?
-         Кого називають ввічливою людиною?
-         А себе ви вважаєте ввічливим? Чому?
-     Чому ввічливі слова називають чарівними?
Конкурс «Давайте говорити компліменти»
Батьки і діти по черзі передають один одному іграшку-ляльку і говорять компліменти. Наприклад: «Ти сьогодні надзвичайно красива».  «В тебе чудова зачіска».  «Яка гарна в тебе сукня»
Гра «Азбука красивих слів»
На букви алфавіту називають слова ті, які допомагають усім людям на землі жити дружно,  наприклад:
А – акуратний
Б – благородний
В – ввічливий, веселий.
Гра «Я хочу почути будь ласка»
Заходить бабуся в українському вбранні, приносить гостинці: рум’яні колобочки. Пропонує пограти в гру «Будь ласка». Коли бабуся говорить слово «будь ласка» - потрібно виконувати завдання, а коли не скаже, то не виконувати (грають у гру дорослі й діти):
Будь ласка, встаньте;
-   потанцюйте;
-   будь ласка, поплескайте в долоні;
-   присядьте;
-   будь ласка, підійдіть до мене;
-   підніміть руки;
-   будь ласка, пригощайтеся колобками!
Підбиття підсумків

Батькам пропонується висловити власні думки щодо проведення зборів й обговорити одержану пам’ятку. Підбиваючи підсумки вихователь підкреслює, що в кожній  родині існують певні проблеми, і це неминуче, але важливо не обходити їх увагою, а розв’язувати їх. Побачити проблему – значить зробити крок до її розв’язання. Відкладаючи розв’язання проблем, ви просто погіршуєте ситуацію.

Немає коментарів:

Дописати коментар