меню

Практична розробка з формування світогляду особистості

Вступна бесіда.
Діти та вихователь сидять на своїх подушечках на килимку.
Вихователь.  Як завжди, почнемо заняття з того, що ділитимемося один з одним враженням про те, що нас здивувало, вразило, зацікавило, про що, ми замислилися або зрозуміли. Для зручності скористаємось печатками речень:
Сьогодні (вчора) мене зацікавило…                                                                                             
 Сьогодні (вчора) мене здивувало…                                                                                              
Сьогодні (вчора) мене вразило…                                                                                               
Сьогодні (вчора) я зрозумів (зрозуміла)…                                                                            
Сьогодні (вчора) я помітив (помітила)…                                                            

Методичні поради: важливо, щоб кожна дитина щодня могла поділитися з іншими дітьми своїми враженнями, думками. 
                                    
2. Гра «Я – хлопчик!  Я – дівчинка! Мене звуть…»                                               
Вихователь. Усі люди на планеті Земля поділяються на чоловічу і жіночу стать. Скажіть, як можна дізнатись, що це – хлопчик, а це – дівчинка? А коли дитинка тільки народилась і не має волосся, одягу, як дорослі дізнаються, хто в них народився? (Відповіді дітей).                  
Після народження батьки дають дитині ім’я. А ви знаєте свої імена? (Відповіді дітей). Пропоную пограти в гру. Я приготувала рожеві картки, де написано «Я – дівчинка. Мене звуть…» та блакитні, на яких написано «Я – хлопчик. Мене звуть…» Кожен по черзі бере відповідну картку і каже «Я –хлопчик» або «Я – дівчинка» та називає своє ім’я. (Діти виконують завдання) А зараз порахуємо, скільки в групі дівчаток а скільки хлопчиків.  
                         
3. Гра «Що означають наші імена?»    
Вихователь.  У попередній грі кожен з вас називав своє імя. А хто знає, що означають ваші імена? Пропоную знайти картку із свої імям та прочитати, що воно означає. Хто не вміє читати, тому я допоможу. (Діти разом з вихователем дізнаються про значення свого імені. Наприклад, Борис – борець, Олександр – захисник тощо).      
Пропоную кожному розфарбувати своє ім’я в ті кольори, які їм подобаються, щоб воно мало гарний вигляд (діти розфарбовують малюнки).
Тепер ви знаєте, що означають ваші імена. Чи подобаються вам вони? Можливо хтось хотів, щоб його звали інакше? Як саме? Чому? (дати дітям можливість відповісти).                                                                                Матеріал: картка, де на одному боці написано імя дитини, на зворотному – що воно означає.

4. Бесіда на основі власного досвіду.
Вихователь.  Мабуть ви помітили, що імена хлопчиків та дівчаток різніться між собою, та й ті риси, які підкреслюють імена, теж різні. Поговоримо про це.  Я ставитиму вам питання, а ви висловлюватимете свою думку.
Про які жіночі риси йдеться у ваших іменах?
Про які чоловічі риси йдеться у ваших іменах?
Чи подобається тобі бути дівчинкою?  Чому?
Чи подобається тобі бути хлопчиком?  Чому?
Чи хотів би ти стати дівчинкою?  Чому?
Чи хотіла би ти стати хлопчиком?  Чому?
Чому добре бути хлопчиком?
Чому добре бути дівчинкою?
Як ви гадаєте, якою має бути найкраща дівчинка?  Чому?
А яким має бути найкращий хлопчик?  Чому?

5. Гра «Я – хороший… Я – хороша…»
Вихователь. Щойно ми говорили про хлопчиків і дівчаток узагалі. А зараз пропоную кожному з вас поговорити про себе: розкажіть нам про свої найкращі чоловічі або жіночі риси. Висловлювання варто починати зі слів: Я хороша дівчинка, бо я – (яка?)…Я хороший хлопчик, бо я – (який?)…
Методичні поради. Діти по черзі називають свої якості, які їм подобаються.
6.  Практичне завдання.  Схоже і відмінне у дівчаток та хлопчиків.
Вихователь. Ми вже говорили, що особи чоловічого і жіночого статей мають багато схожого й відмінного. У них різні імена, різні статеві риси.
Я – працьовитий хлопчик  ( Я працьовита дівчинка)
Я скромний хлопчик  (Я скромна дівчинка).
Я – сміливий хлопчик  (Я – смілива дівчинка).
Я – чесний хлопчик  (Я – чесна дівчинка).
Я – ввічливий хлопчик  (Я – ввічлива дівчинка).
Я – впевнений хлопчик  (Я – впевнена дівчинка).
Я – активний хлопчик  (Я – активна дівчинка).
Я – добрий хлопчик  (Я – добра дівчинка).
Вихователь.  Отже, сміливими, добрими, чесними…можуть бути і дівчатка, і хлопчики. Лагідними бувають більше дівчатка, а сильними – хлопчики.                               (Вихователь коментує гру, пояснює, які риси більше притаманні хлопчикам або дівчаткам, а які властиві обом статям).
Методичні поради. Вихователь не повинен коментувати думку вихованця про себе, може лише запитати, чому він так думає. Якщо, на думку вихователя, у вихованні дитини є проблеми, варто звернутися за порадою до психолога. Головне – підтримати віру дитини в себе.

7. Гра «Це – для хлопчиків, це – для дівчаток».
Вихователь. Ми багато говорили про те, що дівчатка і хлопчики, чоловіки й жінки мають як спільне, так і відмінне. Тому в своєму житті вони досить часто послуговуються різними речами. Спробуємо розібратися в цьому.                    (Вихователь показує заздалегідь розкладені на столі різні речі: елементи одягу, прикраси, іграшки, побутові прилади тощо).
Ви маєте визначити, якими з цих предметів переважно користуються жінки, якими – чоловіки, а які можуть стати в пригоді і чоловікам, і жінкам. Тож розподілить ці речі на три групи: це – для дівчаток. Це – для хлопчиків. Це – і для дівчаток, і для хлопчиків, та пояснить, чому саме так ви зробили.
Матеріал: елементи одягу, прикраси, іграшки, побутові прилади тощо (можна використати їхні зображення або малюнки).

8.  Гра «Професії жіночі, професії чоловічі»
Вихователь. Ми говорили про спільне та різне між чоловіками та жінками. Те саме можна сказати про професії: є такі роботи, де працюють переважно жінки, такі, де працюють здебільшого тільки чоловіки; а також є роботи, які можуть виконувати і чоловіки, і жінки.
Матеріал: картинки із зображенням шахтаря, будівельника, кухаря, лікаря, вихователя, перукаря, швачки, міліціонера, пожежника, рятувальника, продавця тощо.

9. Компліменти – подяка.
Вихователь. Дівчатка й хлопчики,чоловіки й жінки мають дотримуватися певних  норм поведінки. Так, хлопчики й чоловіки мають брати на себе важчу роботу, бути захисниками слабкіших, а дівчата й жінки – лагідними і турботливими тощо. Хлопчики мають час від часу говорити дівчатам компліменти, а дівчата, в свою чергу, дякувати за увагу до себе і також відзначати кращі риси та вчинки хлопчиків. А чи знаєте, що таке комплімент? Комплімент – це особлива форма похвали, прояв поваги, приємні слова, захоплення. Вони допомагають налагоджувати дружні взаємини, завжди дарують задоволення, бо зосереджують увагу на позитивному в кожній людині.
А зараз пограємо. Дівчатка й хлопчики стануть парами одне напроти одного і кожний хлопчик скаже комплімент дівчинці, а вона подякує йому за це. Пари робитимуть це по черзі. Хлопчик почне свій комплімент словами: «Мені  подобається в тобі…» Дівчинка відповідає: « Дуже приємно, дякую». (Діти виконують завдання. Аналогічно дівчата говорять про успіхи хлопців. Після виконання завдання усіма дітьми, вихователь продовжує) Бачу, вам подобається говорити компліменти один одному. Пропоную грати в цю гру щодня. Приходячи вранці в дитячий садок, скажіть щось приємне товаришеві, щоб у всіх був гарний настрій. Адже всім приємно отримувати компліменти.

10. Гра «Ромашки доброти дівчаток і хлопчиків».
Вихователь. У мене аркуш паперу, на ньому наклеєно  два жовтих кружечки (на одному написано «хлопчики», на іншому – «дівчатка»). Це серединки ромашок доброти6 одна для дівчаток, інша – для хлопчиків. Перед вами пелюстки цих ромашок, на яких описано різні ситуації. Кожен з вас візьме свою пелюстку, а я прочитаю, що написано на звороті. Вам треба вирішити, як би ви повелися у цій ситуації, а потім, хто вибрав добру справу, наклеїть пелюстку до середині квітки.

Ситуація для хлопчиків:
Ти їдеш в автобусі. На зупинці заходить жінка. Ти:                                                                   
а) ти встанеш і запропонуєш їй  сісти на твоє місце;                                                            
б) дивитимешся у вікно;                                                                                                                   
 в) сядеш до мами на коліна, мовчки звільнивши місце.
Ти вийшов гратися  у двір, а там бігає великий пес.  Ти:                                                     
а) починаєш плакати й кричати;                                                                         
б) повертаєшся
додому;                                                                                                                     в) ввічливо просиш хазяїна, щоб забрав собаку.
Ти зайнятий цікавою грою. До групи заходить нянька з тарілкою з 
продовжуєш гратися;                                                                                                                     б) допомагаєш, береш у неї тарілку з хлібом;                                                                               
в) пропонуєш КОМУСЬ з хлопчиків допомогти.
Старші хлопчики ображають дівчинку, та плаче. Ти:                                                           
а) проходиш повз них;                                                
б) кличеш когось із дорослих;                                                                                                                   в) сам захищаєш дівчинку.
Під час обіду Алінка випадково розлила компот. Ти:                                                                     
а) робиш вигляд, що нічого не трапилося;                                                                              
б) береш серветку та допомагаєш 
в) кличеш помічника вихователя.
У Катрусі день народження. Ти:                                                                                                     
а) даруєш їй свій малюнок;                                                                                    б) говориш їй приємні слова;                                                                                                            
в) не приділяєш цій події ніякої уваги.
Мама після роботи почала прибирання. Ти:                                                                       
а) продовжуватимеш гратися;                                                                                             
б) попросиш старшу сестру (брата) допомогти їй;                                                            
в) сам помагаєш витерти пил на меблях.

Ситуації для дівчаток.
Діти вийшли на прогулянку. У Ростика неправильно застебнуті ґудзики на курточці.  Ти:                                                                       
допомагаєш правильно застебнутися;                                                                                         
б) скаржишся вихователеві на неохайність хлопчика;                                                            
в) не помічаєш негараздів у одязі хлопчика.
Матуся захворіла. Ти:                                                                                                                             
а) доглядатимеш її;                                                                                                                         
б) гратимешся ляльками, ніби нічого не трапилося;                   
в) починаєш вередувати.
Хлопчики розпочали бійку. Ти:                                                                                                       
а) поскаржишся вихователеві;                                                                                                      
б) не станеш звертати на них увагу;                                                                                              
в) допоможеш хлопчикам помиритися.
Після прогулянки вихователька попросила зібрати іграшки в пакет та занести їх до групи.  Пакет виявився важким. Ти:                                                                                    
а) спробуєш донести пакет сама;                                                                                            
б) ввічливо просиш хлопчиків допомогти тобі;                                                              
в) відмовишся нести пакет.

Дівчатка грають у м’яча. Оксанці не вдається зловити  його, тому інші з неї сміються. Ти:                                                                                                                                         
а) смієшся разом з усіма;                                                                                          б) заспокоюєш Оксанку і навчаєш її правильно грати;                                                                   
в) не звертаєш на це уваги.
Мама після роботи готує вечерю. Ти:                                                                                            
а) продовжуєш дивитися мультфільми;                                                                                         
б) запитуєш у мами, чи не потрібна твоя допомога;      
в) допоможеш мити овочі, накрити на стіл.

Маму пригостили двома цукерками. Вона принесли їх додому й віддала тобі.                                                                                                     
а) ти зїси обидві цукерки сама;                                                                                                    
б) одну зїси сама, другу віддаси батькам;                                                               в) поділиш цукерки на однакові частини – для себе та інших членів родини.


Методичні поради. Після вибору дитиною варіанта відповіді, вихователь пропонує пояснити свій вибір, а потім запитує у дітей – чи можна приклеїти пелюстку? Варто запитати у інших, можливо, хтось вчинив би інакше в чому, а не критикувати дитину за її вибір.
Ситуацій має бути стільки, скільки дітей в групі.
Матеріал: аркуш паперу, на якому розташовані два кружечки (серединки ромашок), пелюстки з описами ситуацій.

11. Бесіди на основі власного досвіду.
Вихователь  проводить з дітьми бесіду за такими запитаннями:
Як ви гадаєте, чи різняться обов’язки чоловіків і жінок у сім’ї? Хто зазвичай ремонтує електрику?                                                                                              Хто носить важкі сумки з продуктами?                                                                                    
Хто прасує білизну?  
Хто готує їжу?                                                                                      
Хто доглядає за дітьми?                                                                                                               
Розкажіть, що ще в вашій сімї робить тато?                                                                            
А що робить мама?                                                                                                                     
Що вони роблять разом?
Отже, ми з вами помітили, що жінки і чоловіки виконують різні ролі в сім’ї. Є робота, яку виконує лише мама; і така, яку виконує  тільки тато; а також справи, які виконують і мама, і тато поодинці або разом.

12. Гра «Запитайка».
У цій грі діти вчаться ставити проблемні запитання з теми, що опрацьовувалася протягом тижня. Кожна дитина ставить запитання, а інші діти їй відповідають. Якщо вони не можуть цього зробити, вихователь допомагає.                                                                                                                                          
Запитальні слова, які доречно використати:Що? Де? Хто? Коли? Як? Який? Чи можливо? Навіщо? Звідки тощо.                                                                                 
Гра може проводитися по-різному: вихователь промовляє запитальне слово, а діти мають придумати запитання з теми, яка вивчалась цього тижня. Вихователь пропонує дітям картки на яких написано початок запитання, діти повинні продовжити запитання.

13. Практичне завдання.
Вихователь. Сьогодні, останнього дня тижня, пропоную дуже цікаве завдання: хлопчики виконуватимуть чоловічу роботу – будуть фарбувати кубики, якими ми граємось у групі, бо вони вже не такі яскраві й гарні. А наші дівчатка виконуватимуть жіночу роботу – напечуть пиріжків для усіх.
Вихователь заздалегідь готує матеріали та накриває столи клейонкою. Він показує хлопчикам, як брати фарбу щіткою, як розмазувати її, попереджає, що треба працювати акуратно, не торкаючись фарби руками.                                         А дівчаткам показує, як ліпити пиріжки – розкачати шматочок тіста, покласти начинку, заліпити, покласти на дечко. Коли пиріжки будуть зроблені, вихователь несе їх на кухню, щоб кухарі випекли їх. Коли пиріжки спечуться, усі (і дівчатка, і хлопчики) ласують ними та пригощають інших.

Методичні поради. Не обовязково пропонувати дітям саме такі завдання, можна придумати щось інше. Головне, щоб це була справжня робота, посильна для хлопчиків і дівчаток старшого дошкільного віку, яка давала б конкретний, очевидний результат.
Матеріал: клейонка для столів, фарба для фарбування кубиків ( гуаш, змішана з клеєм ПВА), кубики, щіточки, гумові рукавички для кожного.

Немає коментарів:

Дописати коментар