меню

Ігри для дітей із гендерного виховання

Мета: формувати у дітей особливості поведінки, адекватні статевій належності; уявлення про рід та родинне життя; про призначення чоловіка й жінки в сім’ї та суспільстві; розвивати в дітей шанобливе ставлення до своєї родини, близьких, родичів; збуджувати інтерес до людського оточення, довіру, спостережливість та відкритість; прищеплювати дітям навики культури статевої поведінки.
Під веселу музику діти заходять до залу, чергуючись хлопчик із дівчинкою. Підходять до килимка, на якому стоять куби, де діти сидітимуть.
Психолог. Добридень, мої любі малята. Подивиться, скільки в нас гостей. Давайте з ними привітаємося (діти вітаються). А тепер я запрошую вас зайняти свої місця (хлопчики жестом запрошують сісти дівчаток, потім сідають самі). Які в нас виховані хлопчики, справжні джентльмени. Молодці! Діти, сьогодні в нас цікаве заняття. Ми поговоримо про нас, про людей, про стосунки між дівчатками та хлопчиками.  Поговоримо про те, чим ми схожі і чим відрізняємося один від одного.

1.Гра «Намалюй та назви себе».
Ви повинні намалювати себе, потім кожний назве своє ім’я, розповість, хто він, хлопчик чи дівчинка, яким би хотів бути.  Отже, кожен візьме олівці, папір і розпочне роботу (діти малюють під спокійну, мелодійну музику).
Молодці, закінчили. А тепер приступимо до обговорення.
Діти:  я – хлопчик. Мене звати Сашко. Я хочу бути сміливим, сильним, міцним, здоровим, високим, захисником дівчат, помічником татові, за професією – водієм.
Я – дівчинка. Мене звати Валентина. Я мрію бути красивою, ніжною, доброю,люблячою, вродливою, стрункою, маминою помічницею. Хочу бути вчителькою.
Психолог. Ви помітили, що всі дорослі поділяються на чоловіків та жінок, а ви – на хлопчиків та дівчаток. Ми кажемо, що вони різної статі. Так само поділяються за статтю багато тварин і навіть деякі рослини. Ось тільки що ви називали свої імена, говорили, якими хотіли б бути. А чи помітили різницю між тим, що розповідали хлопчики, а що дівчатка?
Діти. Я помітив, що хлопчики мають чоловічі імена (Юра, Сашко), а дівчатка – жіночі (Оля, Аліна).
А я помітила, що хлопчики мріють бути дужими, сміливими, як чоловіки. А дівчатка – ніжним а красивими, як жінки.
Психолог. Обидві статі  чоловіча та жіноча однаково важливі. Адже якби не було чоловіків, то не було би таких гарних міст та селищ, прокладених залізниць, збудованих кораблів. А якби не було жінок, хіба виросли б такі гарні квіти, які прикрашають світ. Коли ви виростите, то хлопчики стануть  сильними чоловіками та будуть піклуватися про свої родини. А дівчатка стануть турботливими мамами та люблячими дружинами. Але це буде потім. А зараз давайте визначимо різницю між хлопцями та дівчатами.
2. Гра «Склади й одягни правильно».
Давайте з вами розділимося на дві групи. Одна буде складати й одягати хлопчика, друга – дівчинку. (Діти складають з розрізних картинок дітей, потім їх одягають). Так, закінчили роботу. Тепер розкажіть, яку різницю ви помітили?
Діти. Дівчатка носять сукні, спіднички, заплітають  кіски та носять бантики. А хлопчики одягають штани, сорочки, кашкети, носять коротку зачіску.
Психолог. Добре. Але коли ви виростите, то змінитесь і у фізичній статурі. Покажіть на картинці  чоловічі й жіночі постаті. Як ви їх розпізнали?
 Діти. Ось це – чоловік. Він має широкі плечі, вузькі бедра, сильні руки та ноги. А це – жінка. У неї вужчі, ніж у чоловіка плечі та щирші бедра, а також груди.

3. Гра «Надми кульку».
А зараз ми позмагаємось у надиманні кульки. Й ми побачимо, хто швидше це зробить і чия кулька буде більшою.(Діти виконують завдання). Що ви помітили? Так, хлопчики швидше надули кульки і вони в них більші. Тому, що вони сильніше за дівчаток.
Розминка. Діти, ми з вами розмовляли про роботу, яку виконують чоловіки та жінки у господарстві. От зараз ми трішки відпочинемо і будемо рухатися під музику та рухами імітувати роботу, а гості відгадають, яку роботу виконують жінки, яку – чоловіки (діти виконують рухи під музику).
Рухи для дівчат.  «Печемо пиріжки».
«Місимо тісто» - почергові рухи руками вгору – вниз.
«Розкачуємо тісто» - рухи прямими руками вперед – назад.
 «Сиплемо борошно» - імітація посипання борошном тіста
 «Струшуємо муку» - рухи долоня об долоню.
 «Ліпимо пиріжки» - імітація ліплення пиріжків.
 «Перемо білизну»
«Перемо білизну» - руками імітують рухи прання, ноги згинають в колінах.«Віджимання» - повороти тулуба в сторони, руками імітуючи віджимання. «Розтрушуємо» - повороти в сторони, імітуючи струшування.
 «Розвішуємо білизну» - піднімання рук вгору, на носки.
«Прищеплюємо» - почергове піднімання рук, пальцями імітуючи рухи.
Рухи для хлопців.
«Пилимо дрова» - імітація роботи пилою - одна нога вперед, рухи рукою вперед – назад, друга рука на поясі
«Рубаємо дрова» - нахили тулуба вперед, руки вгору – униз.
 «Косимо траву» - приставний крок, повороти в сторони, руки ніби тримають косу ( по діагоналі).
 «Загрібаємо траву» - імітація загрібання трави.
«Забиваємо цвяхи» - рухи рукою вгору – униз.
Психолог. Коли дівчина та хлопчик виростають,  вони починають подобатися один одному.  Потім закохуються та одружуються. Між ними виникає почуття любові. Тільки любов керує світом. Все народжується від любові. І діти теж народжуються від лобові тата і мами. Коли діти ще немовлята, мами коливають їх в колисках та співають колискові. Давайте згадаємо їх.
Завішу  я колисочку та й на яблоночку.
Та прийде Бог колисати мою дитиночку.
Та прийде Бог колисати, ангели співати,
Аби моїй дитиночці веселенько спати.
Ой спи ж ти, дитинонько, у тій колисочці,
Як стручечок достигає у шумилиночці.
Ой ходить сон коло вікон,
 А дрімота коло плота.
 Питається сон дрімоти:
 Де ми будемо ночувати?
 А де хата теплесенька
А дитина малесенька.
Психолог. З народженням дитини утворюється родина. А чи знаєте ви, що таке родина? (діти відповідають).  Так, це наші батьки, брати і сестри, дідусі та бабусі. Всі живуть дружно, один одному допомагають, старші піклуються про менших. А розкажіть вірші. Які ви знаєте про родину.
Рідна мамо, рідний тато!
Я вітаю вас із святом.
 Я люблю вас щиро – щиро!
 Вам бажаю щастя й миру.
Ви мене любить, рідненькі,
 Бо я ще такий маленький.
Хочу бути на вас схожий,
Як і ви, такий же гожий.
Любо нам у рідній хаті.
 Там, де рідний батько, ненька,
Там, де братики, сестрички
І бабусенька старенька.
 Як мені вас не любити
Рідний батько, нене.
Та ви  ж мене згодували і дбали про мене.
Батько  розуму навчає, мати приголубить.
 Ніхто мене так на світі, як вони, не любить!

4. Гра «Склади родину»
Психолог.  Молодці, діти, гарні вірші про родину ви знаєте. А зараз знову пограємо в гру. Знову розділимося на групи та виконаємо завдання (діти з картинок членів родини викладають дві родини). Молодці. Тепер одна група назве мені всіх із родини, які мають чоловічу стать, друга – жіночу.
Діти. Чоловіки це – дідусь, тато, братик. Жінки – бабуся, мама, сестра.
Психолог. А зараз пригадайте прислівя та приказки про родину.
Який кущ, така й хворостина, який батько – така й дитина.
 Яка господиня, така й хата.
По матері видно, яка буде дочка.
Яке коріння, таке й насіння. Яка вода, такий млин, який батько, такий син. Матері кожної дитини жаль, бо котрого пальця не вріж, то все болить.
5. Гра «Вибери слова для своїх батьків»
 Так склалося, що люди чоловічої та жіночої статі мають не лише фізичні та зовнішні відмінності, а ще й мають різні риси характеру, притаманні їм. Я буду називати риси характеру мамі тат, а ви оберете влучні для них вислови.  Слухайте слова, які характеризують жінок: любляча, зелена, рідна, дощова, ніжна, холодна, золота, тепла, добра, хороша, морозна, лагідна, красива. Діти: любляча, рідна, ніжна, тепла, добра, хороша, лагідна, красива. Психолог. Молодці, гарні слова для мам обрали. А тепер послухайте слова, які характеризують чоловіків: сильний, боязкий, дужий, міцний, турботливий, довгий, відважний, сірий, сміливий, злий, хоробрий, добрий. Діти: сильний, дужий, міцний, турботливий, відважний, сміливий, хоробрий, добрий.

5. Вправа «Дерево в саду».
Я впевнена, що ви із своїми батьками любите подорожувати в різні цікаві місця. Давайте заплющимо очі і уявимо себе садок українського села, де живуть ваші бабуся та дідусь. Кожен з вас подумки уявить собі дерево у цьому саду та розкаже нам про це дерево.
Дівчинка. Я уявляю собі дерево красивим: навесні вкрито білосніжними квітами, влітку – з розкішними зеленими листочками, восени – із смачними плодами, взимку – в сріблясто-білій шубі. Воно радує всіх своєю красою.
Хлопчик.  А я уявляю дерево інакше. Воно високе. Має міцне коріння, могутню крону. У спеку під ним можна відпочити після праці.  Ніякі вітри не можуть його зламати. З його стовбура можна виготовити дошки й використати на будівництві.
Психолог. Почувши ваші відповіді, можна зробити висновок: діти різної статі навіть думають і уявляють по – різному, тобто інакше сприймають світ. Отож, любі мої, давайте ще раз пригадаємо різницю між людьми різної статі.
Діти: вони відрізняються зовнішністю, фізичною статурою, поведінкою, думками.

Гра «Компліменти».
Діти, з часом ви дорослішаєте, обираєте собі друзів і товаришів іншої статі, говорите один одному приємні слова. От зараз ми і пограємо в гру «Компліменти». Для цього оберіть собі пару іншої статі й подумайте, які гарні слова ви скажете один одному.
Діти говорять компліменти, під музику «Дружба міцна» кружляють у парах.

Психолог. Діти, хоч ми й різні за статтю, та все ж таки ми – люди, й прийшли в світ для добра та любові. Тому я зичу вам поваги один до одного, міцної дружби, любові до членів своєї родини. Вашим батькам – взаємної любові, взаєморозуміння, хорошого, доброго ставлення до вас – до дітей. А нашим гостям – прекрасних взаємин в своїх родинах, кохання, розуміння. Добра вам всім. На все добре, малята!

Немає коментарів:

Дописати коментар