Родина
та її роль у вихованні толерантності
У нашому суспільстві існує багато родин,
виховний стиль яких не відповідає принципам толерантності, що породжує розвиток
у дітей почуття тривоги, страху, агресивності, песимізму і непевності в
завтрашньому дні.
Діти, виховані в таких родинах, звичайно
мають потребу в підвищеній психопедагогічній увазі, що обумовлює позитивну чи
негативну динаміку розвитку особистості. В останньому випадку, як правило, вони
стають або жертвами, або призвідниками насильства.
В родинах агресивних дітей переважають
напружені, нетолерантні стосунки, а також несприятливе батьківське ставлення. У
цих умовах корисна консультативна психопедагогічна діяльність, а в деяких
випадках навіть психокорекційна робота з родиною.
Стосунки між батьками й дітьми за своєю
природою складні й суперечливі. З одного боку, їхня головна характеристика - це
любов, що визначає довіру до дитини, радість і задоволення від спілкування з
нею, тенденцію її захистити, увагу і безумовну турботу. З іншого боку,
батьківська позиція характеризується вимогливістю та контролем. У системі цих
стосунків толерантність / інтолерантність як стиль особистості виявляється у
виховній тактиці батьків. У деяких випадках батько свідомо відбирає адекватні,
відповідні ситуації, методи дисциплінування дитини, аналізуючи їх і міркуючи
над ними. Але буває й так, що він діє імпульсивно, не усвідомлюючи ні причин
своїх дій, ні їхнього впливу на особистість і поведінку дитини. Але ж
неадекватні методи впливу на дитину можуть призвести до формування певних патологічних
рис особистості та девіантної поведінки. Саме батько та мати вводять дитину в
реальність і є носіями норм та соціальних правил, оцінюють дії та здійснює
необхідні санкції, що обумовлені певними батьківськими програмами.
Часто стосунки між батьками й дітьми
страждають від неправильно обраних методів дисциплінування дитини. Для того щоб
вищезгадані стосунки були збалансованими, батькам необхідно знати й адекватно
використовувати методи заохочення і покарання.
У цьому сенсі перед педагогом стоїть
завдання консультувати батьків зрозуміло, з їхньої згоди.
Так, батьківська позиція з погляду її
толерантності інтолерантності має вирішальне значення у формуванні характеру й
поведінки дитини.
Толерантність, що сприятливо
впливає на розвиток особистості дитини, співвідноситься з прийняттям - ці
поняття часом використовують навіть як синоніми.
Найсприятливішою формою взаємодії між
батьками й дитиною, що відображає прийняття стосовно дитини, є співробітництво,
а у важких ситуаціях - і компроміс. Батьки, які йдуть на співробітництво, є
авторитетом для дитини. Вони керують і дисциплінують без застосування сили,
вони надихають, цінують, пояснюють і стимулюють. Такі батьки всією своєю
поведінкою сприяють розвиткові компенсації та самореалізації дитини за
допомогою підтримки її відповідальності і незалежності.
Будь-яка діяльність припускає не тільки
успіх, але й помилки. Співробітництво ґрунтується на здібностях, якостях і
позитивному внеску кожного учасника, допускаючи можливість деяких помилок і
недоліків (за винятком навмисних). Прийняття і співробітництво означають
визнання активної ролі дитини, що зміцнює її віру в батьківську любов.
Таким чином, прийняття і співробітництво
сприяють розвитку толерантності.
Деяким нетерплячим батькам властиве
неприйняття, у тому числі й дітей. Часто неприйняття може виявлятися як
відкидання. Суть відкидання полягає в негативному ставленні до дитини,
відсутності інтересу до її побажань і можливостей, в ігноруванні чи зневазі її
потреб. Відкидання спричиняє розвиток у дитини комплексу неповноцінності або
комплексу провини.
Це, як правило, веде до спростування
вищезгаданого досвіду свого життя і до прагнення довести собі і навколишнім
власну цінність, що досягається за допомогою досягнення успіхів у певній галузі
(спорт, наука, мистецтво тощо), або зловживань. Трапляється, звичайно, що люди
пристосовуються до подібного ставлення, несучи цей хрест усе своє життя.
Наслідки цього в кращому випадку виражаються в поганому настрої, але найчастіше
виявляються дуже серйозними - депресивні стани, вживання алкоголю і наркотиків,
спроби самогубства, асоціальна й антисоціальна поведінка.
Немає коментарів:
Дописати коментар