меню

Поняття театралізована діяльність

У будь-якому віці в казках можна відкрити щось таємниче і хвилююче. Слухаючи їх у дитинстві, людина несвідомо накопичує цілий «банк життєвих ситуацій», тому дуже важливо, щоб усвідомлення «казкових уроків» починалося з раннього віку, з відповіді на запитання: «Чого нас вчить казка?»
Залучення до театру дітей дошкільного віку пов'язано в основному з виставами-казками. Враховується інтерес дітей до цього жанру, доступність дитячому сприйняттю, а також суспільне значення казки для морального і естетичного виховання дітей. Найбільш доцільною формою роботи у цьому напрямку вважається театралізована діяльність.
Виховні можливості театралізованої діяльності широкі. Беручи участь у ній, діти знайомляться з навколишнім світом у всьому його різноманітті через образи, фарби, звуки, а вміло поставлені питання змушують їх думати, аналізувати, робити висновки і узагальнення. З розумовим розвитком тісно пов'язане виразністю реплік персонажів, власних висловлювань непомітно активізується словник дитини, удосконалюється звукова культура його мови, її інтонаційний лад. Виконувана роль, вимовлені репліки ставлять малюка перед необхідністю ясно, чітко, зрозуміло висловлюватися. У нього поліпшується мова, її граматичний лад.
Можна стверджувати, що театралізована діяльність є джерелом розвитку почуттів, глибоких переживань і відкриттів дитини, залучає його до духовних цінностей. Це - конкретний, зримий результат. Але не менш важливо, театралізовані заняття розвивають емоційну сферу дитини, примушують його співчувати персонажам, співпереживати розігруються події. «У процесі цього співпереживання, - як зазначав психолог і педагог, академік В. М. Теплов (1896-1965), - створюються певні відносини і моральні оцінки, мають незрівнянно велику примусову силу, ніж оцінки, просто повідомляються та засвоюються». Таким чином, театралізована діяльність - найважливіший засіб розвитку у дітей емпатії, тобто здатності розпізнавати емоційний стан людини по міміці, жестах, інтонації, уміння ставити себе не його місце в різних ситуаціях, знаходити адекватні способи сприяння. «Щоб веселитися чужим веселощами і співчувати чужому горю, потрібно вміти за допомогою уяви перенестися в становище іншої людини, подумки стати на його місце», - стверджував Б. М. Теплов.
Театралізована діяльність дозволяє формувати досвід соціальних навичок поведінки завдяки тому, що кожне літературний твір або казка для дітей дошкільного віку завжди мають моральну спрямованість (дружба, доброта, чесність, але і висловлює своє власне ставлення до добра і зла. Улюблені герої стають зразками для наслідування і ототожнення. Саме здатність дитини до такої ідентифікації з улюбленим чином дозволяє педагогам через театралізовану діяльність справляти позитивний вплив на дітей. Відомий композитор Д. Б. Кабалевський в книзі «Виховання розуму і серця» так писав про значення мистецтва для дітей: «Залишаючи незабутнє враження на все життя, воно вже в ці ранні роки дає нам уроки не тільки краси, але й уроки моралі і моральності. І чим багатше і змістовніше ці уроки, тим легше і успішніше йде розвиток духовного світу дітей. Якість і кількість цих уроків в першу чергу залежать від батьків і від вихователів дитячих садків. Як правило, маленькі діти активно ставляться до того, що викликає їх інтерес ».
Театралізована діяльність дозволяє дитині вирішувати багато проблем ситуації опосередковано від особи будь-якого персонажа. Це допомагає долати боязкість, невпевненість у собі, сором'язливість. Таким чином, театралізовані заняття допомагають всебічно розвивати дитину. Тому не випадково у тимчасових (зразкових) вимогах до змісту і методів роботи в дошкільному навчальному закладі виділено спеціальний розділ «Розвиток дитини в театралізованій діяльності», в критеріях якого підкреслюється, що педагог зобов'язаний:
- Створювати умови для розвитку творчої активності дітей в театралізованій діяльності (заохочувати виконавську творчість, розвивати здатність вільно і розкріпачено триматися при виступі, спонукати до імпровізації засобами міміки, виразних рухів та інтонації і т.д.);
- Залучати дітей до театральної культури (знайомити з пристроєм театру, театральними жанрами, з різними видами лялькових театрів);
- Забезпечувати взаємозв'язок театралізованої з іншими видами діяльності в єдиному педагогічному процесі;
-Створювати умови для спільної театралізованої діяльності дітей та дорослих.

Для виконання цих критеріїв необхідно створення певних умов. Це, в першу чергу, відповідна організація роботи. Чому перш за все «організація», а не «зміст»? На нашу думку, тільки розумна організація театралізованої діяльності дітей допоможе педагогічному колективу вибрати найкращі напрями, форми і методи роботи з даного питання, раціонально використовувати кадровий потенціал. Це буде сприяти реалізації нових форм спілкування з дітьми, індивідуальному підходу до кожної дитини, нетрадиційним шляхам взаємодії з сім'єю і т. д., а, в кінцевому підсумку, цілісності педагогічного процесу та форм його реалізації, що виступають як єдина система організації спільного життя дітей та дорослих.

Немає коментарів:

Дописати коментар