В даний час проблема духовно-морального виховання дітей стала надзвичайно АКТУАЛЬНОЮ, отже, обов'язок педагога долучати дитину до краси, розвивати творчі здібності, збагачуючи її духовний світ.
Сьогодні ми повертаємося
до вічних істин, і завдяки сприйняття прекрасного в мистецтві, в навколишньому
світі, людина відкриває прекрасне в собі. Ось чому так важливо навчити дитину
не тільки бачити, але і сприймати духовні цінності.
Художньо-творча
діяльність дошкільнят, і зокрема малювання, - вид діяльності, без якого
неможливий повноцінний розвиток дитини.
Не викликає сумніву, як
велика духовна спадщина нашого народу - чудові полотна художників, світлі лики
ікон, геніальні твори письменників і поетів, що оспівують красу і багатство
рідної землі, пам'ятники архітектури, християнські свята й народні традиції.
Тому залучення дошкільнят до витоків національної культури є ефективним засобом
формування патріотичних почуттів, позитивних особистісних якостей, збагачення
внутрішнього світу, розвитку творчого мислення, уяви та здатності до
самовираження і самореалізації.
Сучасні підходи до освіти
дітей дошкільного віку вимагають поєднання традиційних методик навчання,
виховання та розвитку у відповідності з останніми тенденціями, напрямками в
галузі педагогіки і соціальним замовленням сучасного суспільства.
Важливо вибрати по даній
темі оптимальну форму побудови роботи, яка могла б забезпечити
результативність, головна мета якої духовно-моральне виховання дошкільнят.
Самореалізація дітей в
художньо-творчої діяльності із застосуванням інноваційних технологій нерозривно
пов'язана з збагаченням духовного досвіду дитини, розвитком його особистих
якостей.
Слід зазначити, що в
процесі художньо-творчої діяльності дошкільника деякі теми сприймаються дітьми
поверхнево і недостатньо захоплюють їх емоційно-особистісну тему. В результаті
діти не мають можливості проявити самостійність, фантазію, не мають права
вибору, тому демонструють нам однакові, позбавлені будь-якої індивідуальності
роботи. Аналіз дитячих робіт за традиційною методикою по зображувальній
діяльності змушує глибоко замислитися над тим, чи сприяє вона розвитку
художньої творчості дошкільника і здатності їх до самореалізації. Спираючись на
психолого-педагогічні принципи, варто спробувати вибудувати систему роботи з
дітьми із художньо-творчої діяльності. При цьому акцент зробити на використанні
нетрадиційних способів малювання. Вибір цей невипадковий. Назва говорить сама
за себе: тут присутній елемент незвичайності, що дозволяє дитині відійти від
умовних рамок, обмежень і тим самим викликає у нього інтерес, що зачіпає
емоційно-особисті переживання.
У роботі з дошкільнятами можна використати
такі нетрадиційні техніки малювання: граттаж, монотипія, кляксография,
друкування, пальчикова живопис, малювання гелевими фарбами, восковою крейдою
вітражними фарбами, клеєм ПВА з використанням природного декоративного
матеріалу та ін.
Виходячи з того, що
важливою умовою художньо-творчої діяльності в реалізації задумів дитини є його
емоційна і технічна підготовленість, слід особливу увагу приділити створенню
умов для самостійної діяльності дітей, надавши їм якомога більше різноманітного
матеріалу. Збагатити зміст куточка творчості можна дидактичними іграми: «Які
жанри в мистецтві ти знаєш», «Одягни ляльку в національний костюм», «Фоторобот
(Який настрій?)», «Домалюй риси обличчя», алгоритмами: «Пейзаж», «Декоративний
розпис», «Малюємо аквареллю».
Однак перш ніж дитина приступить до
зображення будь-якого об'єкта або явища, висловлюючи своє особисте ставлення до
нього, дошкільник має уявити конкретний образ.
Тому прогулянки і спільну
діяльність з дітьми варто виділити в окремий напрямок у своїй роботі,
визначивши їх як попередню форму роботи. При цьому важливо поставити дитини в
активну позицію, що будить у ній дослідницьке ставлення до навколишнього.
Крім того, доцільно доцільно
використовувати такі форми попередньої роботи, як розглядання репродукцій
картин і бесіди за картинами, використання літературних і музичних творів, які
сприяють створенню образу у свідомості дітей. Навесні ми щорічно відзначаємо
День матері. В ході попередньої роботи доречно розглянути з дошкільниками
репродукції картин із зображенням жінки, головне призначення якої -
материнство; також доцільним буде заучування віршів про маму, прислів'їв, приказок,
читання казок народів світу, оповідань, що
дозволить дошкільнятам найбільш яскраво уявити образ матері.
Така попередня робота дасть можливість
перейти до знайомства з поширеним біблійним іконописним сюжетом «Мати і дитя».
Дитина, яка сама ще практично не відокремилася від матері, легко впізнає цей
сюжет у будь-якому іконографічному варіанті.
Зазначимо, що більшість дітей ростуть в
будинках, де немає ікон. Тим не менше, знайомство дошкільників з мистецтвом
ікони просто необхідно, адже ікона говорить не тільки про бачений світ, але і
про те, що всередині нас, пов'язуючи наше минуле і сьогодення.
Знайомлячи дітей з іконою, розповідайте їм
про свята: Різдво, Хрещення, Великдень, про традиції їх проведення. Знайомте
дітей з обрядовими піснями, іграми, одягом. Свій емоційний відгук діти
передадуть у своїх малюнках.
На наступному етапі роботи з дітьми над
даною темою познайомте дітей з творчістю українських поетів. Найближчою для
дошкільнят є творчість Лесі Українки та Т.Шевченка. Діти переймаються поетичністю віршованих
рядків, у яких виражена безмежна любов до землі, до жінки, до природи.
Наступним етапом в духовно-моральному
вихованні дошкільнят у художньо-творчої діяльності, являється колективна
творчість. Попередня робота наступна: знайомство з поетичним образом України
(прослуховування музичних і літературних творів), розмови про самобутність
архітектури українських міст і сіл, про основні види народних промислів, про
красу російської природи.
Духовно-моральне
виховання і навчання дітей художньо-творчої діяльності неможливо без
встановлення тісного зв'язку з сім'єю. Тому підготуйте наступні консультації
для батьків: «Виховуємо культурою і красою», «Ікона і дитячий малюнок», «Як
організувати домашні заняття з малювання». Організуйте представлені виставки:
«Чарівна Різдвяна ніч», «Я люблю своє місто», «Улюбленій матусі».
Заняття, консультації, виставки,
анкетування викликають жвавий інтерес у батьків. Вони більше цікавляться
результатами творчості своїх дітей, історичним минулим своєї сім'ї, історією
рідного міста.
Така робота, дозволить сформувати у дітей
стійкий інтерес до художньо-творчої діяльності. У своїх роботах діти успішно
застосовуватимуть технічні навички та засоби образотворчої діяльності.
Під час духовно-морального виховання дітей
розвиваються і удосконалюються їх патріотичні почуття, повага до старших, до
всіх членів своєї родини, близьких, друзів, формується дбайливе ставлення до
навколишнього світу.
Робота з батьками, як напрямок діяльності,
дає позитивний результат. Результати анкетування, проведені консультації,
спільні заняття дадуть педагогу можливість дізнатися сімейні цінності і
пріоритети. Це дозволяє сподіватися на подальше успішне співробітництво з
сім'ями дошкільнят.
Тема духовно-морального виховання
дошкільнят засобами художньо-творчої діяльності продовжує залишатися актуальною
і дає широкі можливості для розвитку і вдосконалення форм роботи з дітьми в
даному напрямку.
Немає коментарів:
Дописати коментар