меню

Методичні рекомендації щодо морально-етичного виховання

Морально – етичне виховання дошкільників необхідно здійснювати при виконанні всіх розділів програми з наймолодшого віку. Воно включає виховання в дітей любові до рідних, близьких, Батьківщини, почуття дружби, товариськості, колективізму, поваги до старших, турботи про молодших, навичок культурної поведінки, відповідального ставлення до виконання доручень і обов’язків, готовності працювати для загального блага. Дітей потрібно вчити бути правдивими, чесними, формувати навички утримуватись від небажаних вчинків.
Найбільш ефективним у морально – етичному вихованні дошкільників є поєднання моральної суті вчинків і подій з організацією досвіду поведінки дітей. Програмні завдання вихователь повинен здійснювати в різних видах діяльності: під час занять, ігор, посильної праці, у повсякденному житті. Для розв’язання поставлених завдань використовуються методи та прийоми: дидактичні, сюжетно – рольові ігри та вправи; читання творів художньої літератури та бесіди за їхнім змістом; ігри-драматизації за змістом художніх творів; розглядання ілюстративного матеріалу; розв’язання морально – етичних проблемних ситуацій; екскурсії; колективне обговорення дій та вчинків персонажів; складання дітьми розповідей; входження в роль позитивного героя художнього твору; написання листа персонажу художнього твору; розв’язання суперечностей.
Морально – етичне виховання дошкільників передбачає:
 - привнесення педагогом особистісного досвіду та емоційного переживання у повсякденне спілкування з дітьми;
- культивування теплих, емоційно забарвлених взаємовідносин з дітьми, щира симпатія до них і тонке сприйняття їхніх потреб;
- керування своєю поведінкою, стриманість, терпіння. Вміння за допомогою гумору, добродушного жарту розрядити обстановку, яка може перетворитися на конфлікт;
- здатність до емпатії, готовність відгукнутись на потреби інших;
- прагнення до толерантності/
Для практичного застосування моральних уявлень, які формуються на заняттях, створюються умови протягом всього часу перебування дітей в дитячому колективі. Вирішити завдання морально-етичного виховання неможливо без співпраці з батьками. Тому надзвичайно вагомими та актуальними є питання педагогічної просвіти батьків щодо морально-етичного виховання дітей.
Необхідно встановлювати довірливі взаємини з батьками вихованців, ознайомлювати їх зі змістом морального виховання дітей цього віку, з методами та прийомами виховного впливу, акцентувати увагу на важливості гуманного і в той же час вимогливого ставлення до дитини.
Вихователі мають запрошувати батьків на заняття, проводити індивідуальні консультації та бесіди, організовувати обмін досвідом сімейного виховання, забезпечувати активність батьків на батьківських зборах. Важливо спрямувати зусилля на те, щоб набуті знання, вміння, навички стали для дітей нормою і правилом у повсякденному житті як у дитячому садку так і за його межами.

Дорослим обов’язково слід пам’ятати, що формування в дітей моральних цінностей – складний і тривалий процес. Потрібна копітка наполеглива праця, щоб виробити у дитини моральні підвалини, які не дадуть їй чинити поза принципами моралі. Педагог сам має бути для вихованців живим прикладом та носієм високих моральних якостей.

Немає коментарів:

Дописати коментар